درحال بارگذاری...

آفت سن گندم

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفت سن گندم


آفت سن گندم

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


( قسمت اول )

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو می باشد،این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می گردد.

رنگ این حشره بسیار متغیر بوده و رنگهای عمومی ان قهوه ای و زرد خاکی است که این نیز از روشن تا تیره تغییر می کند.

مناطق انتشار سن گندم در حال حاضر از طرف باختر به مرزهای ایران با عراق و ترکیه و از طرف خاور به مرزهای کشور با افغانستان و پاکستان می رسد.

خسارت سن گندم در دوره رشد و نمو ۳ مرحله دارد:

_خسارت مربوط به سن های مادر : بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل های زمستان گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ های جوان و سبز گندم صورت می گیرد.

_خسارت مربوط به حشرات بالغ نسل جدید :در این مرحله ،آفت سن ،برای ادامه رشد و توانایی پرواز به ارتفاعات و آغاز استراحت تابستانی خود،احتیاج به تغذیه کافی از دانه های خوشه گندم را دارد.در این حال،خوشه گندم تقریبا سخت و محصول در حال برداشت است.

این مرحله یکی از خطرناک ترین مراحل آفت سن گندم میباشد و باعث چروکیدگی و لاغر شدن دانه های گندم میشود و مزه گندم نیز در این مرحله تغییر کرده و تلخ میشود.

_خسارت در مرحله پورگی: در این مرحله ،پوره ها باعث خراب شدن دانه ها می شوند و با وارد کردن ماده ای در دانه گندم،کیفیت نانوایی محصول را پائین می آورد.

آفت گندم در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ % به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.از نشانه های دانه های سن زده گندم،یک نقطه تیره رنگ با هاله ی بی رنگ دور آن است که در متن زرد دانه گندم،کاملا مشخص است.


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گندم آفت سم پاشی پهپاد کشاورزی سن غلات

این مطالب را هم بخوانید!

میوه های زمستانی

میوه‌های زمستانی یکی از لذت‌های فصل سرد سال است. این میوه‌ها عمدتاً در فصل زمستان به رشته‌ها و بازارها عرضه می‌شوند و معمولاً دارای ویژگی‌هایی خاص هستند که آنها را از میوه‌های فصول دیگر متمایز می‌کند. در این مقاله، به برخی از میوه‌های زمستانی معمول و خوشمزه اشاره خواهیم کرد. 1. پرتقال: پرتقال یکی...

ادامه مطلب »

گل جالیز

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کشاورزی در استان سمنان

ایران کشوری چهار فصل است. این موضوع به این معناست که در فصول مختلف سال امکان کاشت و برداشت محصولات مختلف از نواحی مختلف ایران وجود دارد. استان‌ هایی نظیر سمنان که بخش وسیعی از آنها را مناطق گرم و خشک و کویری و در واقع لم یزرع احاطه کرده است، یکی از مناطقی است که اتفاقاً برای کاشت برخی از محصولات بسی...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116